Hei og velkommen til det kreative hjørnet!

Høsten/vinteren 2006, med en drøy måneds mellomrom, så to små dagens lys; Tilde og Viktor. Skjebnen ville det slik at de kom i samme barnehage, på samme avdeling; og de to fant hverandre allerede før de fylte året. Tiden kom for å skifte til stor avdeling, og Tilde og Viktor fikk følge hverandre over på samme stor-avdeling. Tre år er ofte startpunkt for barne-bursdag og da Tilde feiret sin tre-års dag, fikk hun en lilla hjemmesydd kjole av Viktor. Dette skulle bli grunnlaget for Myrth og Yvonnes vennskap. Det gikk nemlig ikke lenge før Myrth kom med en enormt utfordende forespørsel. Yvonne sa ja til å sy Myrths brudekjole, vester og kavlekryss til brudgom, forlover og brudesvenner, samt brudepikekjoler.
Søm er nemlig Yvonnes store passjon, foran symaskinen glemmer hun ofte tid og sted mens de herligste barneklær trylles fram . Myrth er en tryllekunstner på kjøkkenet, det er alltid like spennende å se hva hun finner på!
Vi er, som derer skjønner, i Det kreative hjørnet rett som det er og i denne bloggen kan dere lese om våre små og store prosjekter. I tillegg gir familielivet mange gleder og utfordringer vi vil dere med dere. Turer i skog og mark eller ved hav og strand har vi hatt stor glede av alle sammen. Vi er opptatt av de samme verdiene, å vise barna våre hva landet vårt kan by på. Gi de mer enn den digitale verden og ta tilbake noen av våre "gode gammeldagse" verdier. Lage mat fra bunnen av, gjøre "skrot og gammelt" om til nytt og spennende, sove under åpen himmel og lage ting fra naturen og bruke naturen sommer som vinter, til fysisk og mental utfoldelse.

-Myrth og Yvonne

tirsdag 10. januar 2012

Så rart..

Så rart av Inger Hagrup

Så rart å være flaggermus
og flakse rundt fra hus til hus
og gå til sengs i trærne.
Men er det noen som forstår
hvordan den kan få sove når
den hanger etter tærne?

Så rart å være edderkopp
med nøste i sin egen kropp
 og spinne alle dage.
Men hvordan kan den gjemme på
så mange kilometer tråd .
i slik en liten mage?


                                      Bildet er lånt fra denne siden: http://tospannet.com/hvordan-ta-en-avgj%c3%b8relse



Lurer du på om alt er tilfeldig, eller er det noe som ligger bak og styrer valgene våre? Yrket vårt, ektefellen vår, omgangskretsen, bosted og sånt..

Jeg har tenkt litt på dette de siste månedene. I år har jeg mest med 10.trinn å gjøre på jobben min. De står foran sitt yrkesvalg og det er mye fundering og tenking - de er redde for å velge feil... Men hva er et feil valg? Når vet man når det er feil?

Jeg visste ikke at jeg skulle bli lærer, før jeg var ferdig med utdannelsen min, visste heller ikke om jeg skulle jobbe som dette, før det hadde gått noen år i læreryrket. Jeg visste at jeg kunne lære, men etter ulike erfaringer ved forelesninger /skoletimer, var jeg ikke sikker på om alle lærere innehar evnen til å lære bort... Derfor måtte jeg se det an, hadde jeg evnen til å lære bort? Ja, det virker sånn... sakte men sikkert sklir det inn.. Respekt er en annen sak, den har du ikke - det får du, eller du må gjøre deg fortjent til det... Viser du elevene respekt, får du respekt tilbake. Dette er et spennende og innholdsrikt yrke som både krever og gir. Per dags dato trives jeg VELDIG og synes dette er spennende. Klart jeg er lei i perioder, men jeg går stort sett på jobb med et smil og kommer hjem med et smil. Så lenge jeg har noe å gi og klarer å utføre jobben min, til elevenes, kollegers og min tilfredsstillelse vil jeg fortsette i dette yrket. Den dagen dette ikke er tilfelle, håper jeg at jeg selv ser det, eller at noen sier ifra – slik at jeg finner noe annet å gjøre.

Jeg tror at en del ting har endret seg, det handler mest om å gjøre noe du trives med, dernest om penger. Flere skifter yrke opptil flere ganger i løpet av en yrkeskarriere. Det er mange valgmuligheter og jeg tror ikke man skal være så redd for å velge feil. Fokuser på hva du er god til: er du kreativ, er du en forskerspire, er du omsorgsfull, er du en oppdager, er du sosial eller innesluttet, hva er du god på – hva kan du bruke dette til? Stol på deg selv - det er du som kjenner deg best :)

At jeg jobber der jeg gjør, er gift med han jeg er, har to jenter, har funnet de og de vennene, slått meg ned i denne bostedskommunen og gjordt meg ulike erfaringene, er alle tilfeldigheter. Fantastiske tilfeldigheter, som jeg hver dag er takknemlig for. Jeg har selvfølgelig ikke bare opplevd gode erfaringer. Flere ganger, har jeg tenkt der og da: jeg klarer ikke mer, og dette er fullstendig meningsløst. Men jeg har kommet meg videre, og også forstått at selv negative erfaringer er en del av livet, uten de - hadde ikke jeg vært meg....og jeg tror det er fint at jeg er meg - med mine erfaringer og min bagasje.....




- Myrth - 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar