Hei og velkommen til det kreative hjørnet!

Høsten/vinteren 2006, med en drøy måneds mellomrom, så to små dagens lys; Tilde og Viktor. Skjebnen ville det slik at de kom i samme barnehage, på samme avdeling; og de to fant hverandre allerede før de fylte året. Tiden kom for å skifte til stor avdeling, og Tilde og Viktor fikk følge hverandre over på samme stor-avdeling. Tre år er ofte startpunkt for barne-bursdag og da Tilde feiret sin tre-års dag, fikk hun en lilla hjemmesydd kjole av Viktor. Dette skulle bli grunnlaget for Myrth og Yvonnes vennskap. Det gikk nemlig ikke lenge før Myrth kom med en enormt utfordende forespørsel. Yvonne sa ja til å sy Myrths brudekjole, vester og kavlekryss til brudgom, forlover og brudesvenner, samt brudepikekjoler.
Søm er nemlig Yvonnes store passjon, foran symaskinen glemmer hun ofte tid og sted mens de herligste barneklær trylles fram . Myrth er en tryllekunstner på kjøkkenet, det er alltid like spennende å se hva hun finner på!
Vi er, som derer skjønner, i Det kreative hjørnet rett som det er og i denne bloggen kan dere lese om våre små og store prosjekter. I tillegg gir familielivet mange gleder og utfordringer vi vil dere med dere. Turer i skog og mark eller ved hav og strand har vi hatt stor glede av alle sammen. Vi er opptatt av de samme verdiene, å vise barna våre hva landet vårt kan by på. Gi de mer enn den digitale verden og ta tilbake noen av våre "gode gammeldagse" verdier. Lage mat fra bunnen av, gjøre "skrot og gammelt" om til nytt og spennende, sove under åpen himmel og lage ting fra naturen og bruke naturen sommer som vinter, til fysisk og mental utfoldelse.

-Myrth og Yvonne

lørdag 10. desember 2011

"Mine nye bestevenner.."

Det siste halve året har vi som tidligere fortalt brukt på oppussing. I den forbindelse har jeg måttet takle en del utfordringer, som å lære å bruke verktøy som jeg ikke er så kjent med. Godt verktøy er halve jobben, vet dere :) Det som også er greit å være klar over, er at det trenger ikke koste en formue. På badet vårt, som er 4 + 18m2 gulv og veggflate, har jeg kuttet til alle flisene. I gangen som har 15m2 gulvflate, har jeg også kuttet til alle flisene. Jeg forteller ikke dette for å skryte av meg selv, men for å formidle, at alt du bestemmer deg for - er mulig - uavhengig av kjønn.


Denne fliskutteren er kjøpt på Biltema til ca 650 og fungerer superbra! Prøv deg frem på en flis, for å finne ut hvor mange ganger du må dra hjulet på kutteren frem og tilbake samt med hvilket trykk - sånn at du får et rett kutt. Trykker du for hardt eller drar for få ganger, sprekker flisa tilfeldig.


 

Dette er en flistang, kjøpt på Norfloor, også utrolig praktisk. Tror prisen var rundt 200 kr.Prøv deg frem på en flis, har du lite å gå på av feil kutt, ta bittesmå biter. I tillegg kjøpt vi et flisbor til vannledningene. Borringen stod min kjære mann for, ettersom jeg har sett, var det en ganske kurant sak. Vi vet at vi skal pusse opp et bad til selv, samt i hvertfall et gulv til - da var det greit å innvistere i disse redskapene.



Flere "bestevenner":



En drill må man, denne er helt kurant og fåes kjøpt med to batterier - som kan være praktisk. Til å blande store mengder avrettingsmasse er den helt på kanten i forhold til kapasitet. Men med nok ekstrabatterier på lur - går det.



Sirkelsag og stikksag, totalt uuunnverlig i et hjem, alltid noe saging av et eller annet slag.  Jeg har jo vært så heldig å prøve meg på listing med hulkil-lister, det holder faktisk med den sirkelsag. Man må ikke ha en kapp og gjerdesag, så vi sparte 1500 på det... Kan skjønne at den nok gjør arbeidet enda lettere, men så lenge prisforskjellen er såpass stor, kommer den ikke i hus her med det første.    

For drøyt 20 år siden søkte jeg på vgs. Hadde den gang allmenn på første og tømrer på andre valgtet. Jeg vet at noen trodde at andrevalget den gang var på grunn av noen eldre gutter - men det var faktisk ikke det.. Den gang, da vi var på besøk på tømrerlinja og spurte diverse spm, fnøys faktisk noen av de mannlige lærerene av oss. Jeg er glad for at det ikke er slik i dag..Jeg vet i dag, at jeg fint hadde fikset snekkeryrket, men at knærne mine neppe hadde tålt det. Det er nok en mening med alt.

Dette med kjønnsfordelte oppgaver er en interessant diskusjon. Hos oss er det jeg som står for den daglige matlagingen, ellers ville middagen blitt altfor sen. Mannen er også glad i å lage mat, men mangler ofte tiden til det. Han tar seg av all gressklipping og vedlikehold av bilene, fordi han vil det. Jeg kan også gjøre det, men det er deilig å slippe. Alt vi gjør her hjemme, blir bestemt sammen. Vi liker begge at det er slik.                         


- Myrth -                      

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar